Groepsoefentherapie

Naast individuele behandelingen geven we sinds januari 2007 voor een aantal doelgroepen ook groepsoefentherapie. Namelijk voor mensen met MS, Reumatoïde Artritis en M. Bechterew.

Groepsoefentherapie

In het verleden is gebleken dat veel mensen met deze aandoeningen na beëindiging van een individuele behandelserie snel terugvallen, omdat de stap voor hen te groot bleek om zelfstandig hun geleerde vaardigheden te onderhouden c.q. verder uit te bouwen. Met de groepsoefentherapie proberen we dit op te vangen. U leert hoe u uw eigen grenzen en mogelijkheden kunt herkennen. U leert hoe u uw spierkracht, mobiliteit, coördinatie en conditie op peil kunt houden c.q. kunt verbeteren. U ontwikkelt een actieve levensstijl en krijgt plezier in bewegen. Bovendien levert het bewegen met lotgenoten veel herkenning op. Na een periode van groepsoefentherapie stroomt u makkelijker door naar een andere manier van bewegen, bijvoorbeeld: Sporten op maat, zwemmen, sportief wandelen, fitness etc.

Valpreventie en Valtraining

Tevens geven we de cursus Valpreventie en Valtraining. Er zijn een aantal aandoeningen die een verhoogd valrisico met zich meebrengen of waarbij vallen een verhoogd risico op ernstig lichamelijk letsel geeft. Bijvoorbeeld: Osteoporose, evenwichtsstoornissen, een nieuwe heup, een nieuwe knie, TIA, CVA, MS, M. Parkinson etc. Tijdens deze cursus leert u hoe u vallen kunt voorkomen en als u valt, hoe u moet vallen.

Beweegprogramma Diabetes type 2

Sinds 2010 wordt ook het beweegprogramma Diabetes type 2 gegeven. Beweging geeft diabeten meer controle en leidt tot afname in gebruik van medicijnen.

• Heeft u moeite om uw bloedglucosewaarde op peil te houden?
  • Bent u bang dat u een hypo krijgt wanneer u zich inspant? Weet u dat u meer controle over uw lichaam kunt krijgen als u meer beweegt?

Bewegen is gezond en helpt klachten bij diabetes voorkomen. Bovendien vermindert het de kans op hart- en vaatziekten. Bewegen is belangrijk, houd uzelf gezond.

Beweegprogramma COPD

Ook wordt voor mensen met luchtwegproblemen het beweegprogramma COPD gegeven. Beweging zorgt ervoor dat u fitter wordt en meer energie krijgt voor dagelijkse dingen.

• Voelt u zich benauwd wanneer u zich inspant?
  • Heeft u ook last van hoestbuien?

U zult denken dat het beter is om iedere lichamelijke activiteit te vermijden en daarmee uw benauwdheid te verminderen.Maar het omgekeerde is waar. Wist u dat wanneer u chronische bronchitis of longemfyseem heeft, kortweg COPD, het extra belangrijk is dat u beweegt? Als u minder beweegt, zult u juist eerder klachten krijgen en uw mogelijkheden zullen steeds verder afnemen. Bewegen geeft lucht.

Vergoeding

Een groot aantal zorgverzekeraars vergoedt de groepsoefentherapie. U heeft wel een verwijzing nodig waarop de diagnose staat en dat u bent verwezen voor groepsoefentherapie.